Audi S1 Quattro

Може би един от най - запомнящите се автомобили от "Рали Б група" беше Audi S1 Quattro. Първата поява на Quattro модела през далечната 1980 вдига революция в световното рали. Това е първият автомобил, който доказва, че 4x4 задвижването може да бъде много по - ефективно от използваното тогава задно предаване. Когато обаче навлиза сред конкуренцията в новосъздадената група Б, веднага проличават слабите места на първото Quattro – то е прекалено дълго и твърде тежко. След две еволюции, през 1984 на сцената излиза Audi Sport Quattro.

Един от най-сериозните проблеми, с които трябва да се борят от Ауди след първото Quattro, е скъсяването на базата. От шасито са отрязани 320мм (от частта зад вратите), а базата е разширена благодарение на широките джанти. Двигателят е разположен пред предната ос и заедно с късата база това води до странни пропорции на автомобила, но помага за лесното разполагане на 4х4 системата. Теглото е намалено като са подменени повечето стоманени ламарини с леки композитни материали като фибростъкло или алуминий.

Sport Quattro използва изцяло алуминиев 20-клапанов 5-цилиндров двигател с 2133куб.см., който е малко по-малък от този на стандартното Audi Quattro. Обемът е намален, за да може да се вмести в 3-литровия клас при коефициент за турбо-автомобили 1.4. Състезателната версия криела в себе си мощност от 306 конски сили при 6700 оборота благодарение на турбината и двата разпределителни вала., а ускорението 0-100км/ч се постига за 4,8 секунди. Това е първият двигател на Ауди, който използва 4 клапана на цилиндър и т.нар. крос-флоу цилиндрова глава (при нея входящите и изпускателните отвори са на срещуположни страни), с което достига коефициент от 143к.с. на литър. Още тогава (през 1984!) Sport Quattro-то е притежавало и технологии като ABS и самоблокиращи торсен диференциали, с които далеч изпреварва времето си. От спортния модел (т.нар. “Късия”) са произведени 224 автомобила. Сезон 1984 е най-успешният за Ауди, като начело със Стиг Бломквист като пилот печелят титлата и при пилотите, и при производителите. За това допринасят много уменията в поднасянето на Стиг, както и късата база.

1Следващата еволюция идва през 1985 с 20 допълнителни произведени бройки (според правилата на група Б) и дебютира на Рали 1000 езера във Финландия. Новият модел е кръстен Audi Sport Quattro S1 и промяната е впечатляваща. Официално обявената мощност на новия двигател е 480 к.с., но е използвана система за рециркулация, за да се поддържа въртенето на турбината когато се върне газта, която намалява турбо-лага. Действителната мощност е над 507 к.с., а през 1986, когато група Б е забранена, тя е достигала почти 600к.с.

Заедно с по-мощния двигател новото S1 има агресивна аеродинамична визия, с която е познато и до днес. Теглото е намалено до 1090кг, а ускорението 0-100км/ч се постига за едва 3,1 секунди. За това помага и новата power-shift скоростна кутия, която е предшественика на съвременната DSG технология. Звукът от този автомобил, обаче, остава сред най-запомнящите се негови черти. S1 има най-мощният двигател, но през 1985 печели само Рали Сан Ремо. В различните си форми този автомобил е в Световния рали шампионат 4,5 години, печели 4 шампионата (2 при конструкторите и 2 при пилотите) и променя завинаги лицето на рали-спорта.